reklama

Stážista v Rusku, časť 2. Bytový štandard

Dvojizbák je v Rusku najrozšírenejší formát bytov. Obývačky obvykle niet a tak sociálna interakcia prebieha v kuchyni. Rovnaký byt sa ušiel aj mne a to hneď s niekoľkými miestnymi prekvapeniami (pričom niektoré boli aj pozitívne).

Písmo: A- | A+
Diskusia  (60)

Prvá vec, s ktorou sa musí človek vyrovnať, sú vchodové dvere do bytu. Vo zväzku kľúčov máte jeden dosť veľký na to, že by ste s ním otvorili aj bránu do Kremľa. Vložíte ho do zámky, avšak nejde otočiť - máte ho totiž naopak. Vytiahnete a celý proces opakujete znovu, kľúč sa však v polovici otáčania zasekne a nejde ďalej. Skúšate všetky logické postupy ako dvere otvoriť, lomcujete zámkou, ale bezvýsledne. A tak zazvoníte susedom; otvorí vám pani v župane a nechápe, čo od nej chcete. Nakoniec podíde k zámke a na prvý raz ju otvorí. Trik je jednoduchý - počas otáčania kľúčom sa musíte navážiť na dvere a až vtedy kľúč v zámke opíše celý kruh. Zopakujte dvakrát. Dvere úspešne otvárate a vnútri nachádzate - ďalšie dvere, tentokrát však so zámkou na európsky spôsob. Odomknete s prehľadom a v duchu sa pýtate, prečo aj prvý krok nemohol byť rovnako jednoduchý. 

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
Bezpečnostné dvere do bytu cez ktoré sa nedostane ani jeho majiteľ.
Bezpečnostné dvere do bytu cez ktoré sa nedostane ani jeho majiteľ. 
Kľúč ako Rusko samotné - veľký a nepraktický.
Kľúč ako Rusko samotné - veľký a nepraktický. 

Dva dni po mojom príchode do voľnej izby nasťahovali Penny - dievča z Číny, vyučuje čínštinu a japončinu. Väčšinu času trávi u seba za zatvorenými dverami. Fanúšikovia Big Bang Theory asi uhádnu, čo robím minimálne raz za deň. Raz nám bolo oznámené, že nám privezú nový nábytok. Domnieval som sa, že to pravdepodobne Penny privezú dáke skrine, nakoľko žiadne nemá a jej izba vyzerá ako utečenecký tábor. Vysvitlo, že to mne privezú nový gauč (pričom ten, na ktorom som spal dovtedy, bol v pohode). Prichádza majiteľ bytu aj so ženou; plán je: rozobrať starý gauč a priniesť po častiach nový. Gauč ide čiastočne rozmontovať prirodzeným spôsobom pomocou šrobováku, avšak pri prvej väčšej prekážke majiteľ vyťahuje páčidlo, vyslobodí zadný diel a na záver ho efektne vykopne nohou na zem. Gauč je napoly rozobratý, prichádzajú dvaja robotníci s novým gaučom. Chodba je úzka, rozhodnem sa nezavadzať a tak sa spracem Penny do izby. Za dverami počúvam tupé údery nábytkom do stien a podlahy, prerušované nadávkami a diskusiou o správnom postupe pri skladaní gauča. Rehocem sa, Číňanka nič nechápe a ja si užívam priamu účasť na tejto komédii. 

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Penny a jej odvykačka od nábytku.
Penny a jej odvykačka od nábytku.  
Môj nový gauč. Z nefunkčného internetového kábla som si urobil šnúru na prádlo.
Môj nový gauč. Z nefunkčného internetového kábla som si urobil šnúru na prádlo.  

Technický stav strojov a zariadení v Rusku vie byť dotiahnutý až do úplného absurdna. Jedného dňa mi Penny zvestuje novinky z kúpeľne - vraj nefunguje práčka. Tvrdím, že problém môže byť oveľa ruskejší - prosto nefunguje zástrčka. Vyskúšal som postupne všetky štyri a skutočne nejde ani jedna. V Penninej izbe je skóre 3:1 v neprospech fungujúcich zástrčiek, v mojej je iba jeden kus; po druhej zostala diera v stene. Problém riešime rozdvojkami a predlžovačkami. Domáci nám sľúbil varnú kanvicu, keď nám ju nakoniec priniesol, zistili sme - hádajte čo - že je pokazená. Vodu varíme v čajníku po starej mame. V učiteľskej máme multifunkčnú kopírku, ktorá občas tlačí papiere na hranici čitateľnosti. Kolegyne vysvetľujú, že je to večný problém a zrejme "načaľstvo" šetrí na náplni. Ešteže máme stážistov z celej severnej pologule.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Funkčná zástrčka, nefunkčná kanvica a ryžovar priamo z Číny.
Funkčná zástrčka, nefunkčná kanvica a ryžovar priamo z Číny.  

Na strane druhej, niektoré veci fungujú lepšie, než by bolo treba. Vzhľadom na relatívnu bežnosť nášho bytu máme vcelku moderný sprchovací kút s rôznymi nastaveniami prúdu vody a dokonca rádiom (ktoré samozrejme nefunguje). Nadšene som vstúpil do sprchy a potiahol páčku na reguláciu teploty smerom doprava. Postupne sa na mne začala liať čoraz teplejšia voda, až priam pálila na dotyk; rozhodol som sa vrátiť páčku do pôvodnej polohy a tu sa na mňa spustila - takmer vriaca voda? Prehadzujem výhybku tam a naspäť, no voda má stále teplotu hraničiacu s čerstvým slepačím vývarom. Vypnem vodu a uvážim, že som zrejme na zlej adrese a musím potiahnuť za inú časť ovládacieho panelu. Tu sa na mňa zrazu vyvalí vriaca voda zhora priamo na moju hlavu a ja v rámci možností odskočím do boku, pričom inštinktívne prepnem páčku do iného módu - tentokrát vystrekne láva z trysiek po bokoch sprchy a ja sa nemám kam uhnúť, presne miereným pohybom sprchu vypínam. V sprchovacom kúte je tak horúco, že sa v ňom nedá dýchať, pootvarám dvierka aby som neodpadol. Nestačí to a pre dúšok sviežeho vzduchu musím vyjsť až na chodbu. Neskôr mi bolo vysvetlené, že pokiaľ si nedáte pozor a pustíte teplú vodu hneď príliš prudko, už sa jej nezbavíte. V duchu som preklínal volgodonské potrubie a moje prosby boli vyslyšané - asi tri dni na to nám vodu úplne vypli. Ráno na to sa zobudím na buchot - niekto sa nám dobýja do bytu. Ja ešte v posteli, zato Penny odomyká a tradične nechápe, čo robia dvaja chlapi v našom byte. Vychádzam z izby a dozvedám sa, že to inštalatér kontroluje priepustnosť trubiek. Okrem toho sa mi ujde výčitka - prečo o ničom neviem, keď nám predsa nechali na dverách lístok. Oponujem, že ešte včera o polnoci tam žiaden lístok nebol a je 9 hodín ráno. 
 

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Takto si predstavujem teleport do Bajkonuru.
Takto si predstavujem teleport do Bajkonuru. 
Náš jediný zdroj vriacej vody (okrem sprchy).
Náš jediný zdroj vriacej vody (okrem sprchy). 

Prvých pár dní po svojom príchode som vykrýval osobitosti nájomného bývania osamote. Sedím v izbe, keď tu zrazu zreteľne počujem akýsi hlas predniesť niekoľko slov do ticha. Hlas nie je ľudský, hoci sa o to snaží. Prejdem sa po byte, no neviem nájsť jeho zdroj. Neskôr som si všimol, že sa hlási pravidelne. Zrejme pôjde teda o nejaké ruské hovoriace hodiny - a mal som pravdu. Na parapetnej doske boli v rohu učupené malé digitálne hodinky, ktoré každú hodinu detským hláskom hlásia čas a teplotu v miestnosti. Dosť na to, aby sa jeden zbláznil. Na hodinky som si však časom zvykol natoľko, že vždy o celej netrpezlivo čakám hlásenie xx časov, xx gradusov. Hoci je v kuchyni spravidla 20 stupňov a viac, Penny doma chodí v rozopnutej zimnej bunde. Ja sa len smejem; v mojej izbe kúri radiátor natoľko, že musím mať celú noc otvorené okno. Rusko by kľudne mohlo niekde (doslova) ubrať paru a dobehnúť tam, kde to najviac fláka. 

Náš malý hovoriaci orloj.
Náš malý hovoriaci orloj.  
Half-Life: Volgodonsk Chronicles
Half-Life: Volgodonsk Chronicles 


 

Ak máte ráno dobrú náladu, stačí sa pozrieť cez okno.
Ak máte ráno dobrú náladu, stačí sa pozrieť cez okno. 

Anglickú verziu blogu nájdete tu: https://interninrussia.blogspot.ru/


Budem si nadovšetko ceniť, ak zvážite podporu môjho ďalšieho písania zakúpením mojej e-knihy: https://www.martinus.sk/?uItem=310505

Tomáš Billik

Tomáš Billik

Bloger 
Populárny bloger
  • Počet článkov:  16
  •  | 
  • Páči sa:  12x

Prijímam absurdnosť bytia. Zoznam autorových rubrík:  NázoryStáž v RuskuSlovensko a ľudia v ňom

Prémioví blogeri

Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

752 článkov
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Iveta Rall

Iveta Rall

87 článkov
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu